Palaa etusivulle

Yrityskäyttäjän UKK

1 Sisällysluettelo

2 Yleistä

2.1 Mistä löydän palvelun ohjeet?

Ohjeet löydät palvelun etusivulta kohdasta Esitteet -> Tarkemmat ohjeet yrityskäyttäjille

Palkka.fi esitteet

Kirjauduttuasi palveluun löydät ohjeet myös yläpalkista linkistä OHJEET

Yrityskäyttäjä ohjeet

Tutustu myös palvelun kenttäohjeisiin, jotka näkyvät sivun oikeassa reunassa silloin kun kenttä on aktivoitu

Ohjeita työeläkevakuutuksiin liittyvissä asioissa löydät työeläkeyhtiöiden internetsivuilta. Työeläkeyhtiöiden linkit löydät palvelun etusivulta osoitteesta: https://www.palkka.fi Tapaturmavakuuttamiseen liittyvissä asioissa ota yhteyttä omaan vahinkovakuutusyhtiöösi. Verotukseen liittyviä ohjeita löydät osoitteesta www.vero.fi/vero-ohjeet. Lisätietoja saat myös puhelimitse Verohallinnon työnantajien neuvontanumerosta 020 697 012.

2.2 Voiko palvelua käyttää vaikka on yli 5 työntekijää?

Kyllä voi, palvelussa ei ole rajoitettu työntekijöiden määrää.

2.3 Palkkatodistuksen osoitetiedot eivät näy kirjekuoren ikkunasta

Asettelussa on käytetty mallina Postin Helposti C5-kuorta.

3 Vierailijan toiminnot

3.1 Esimerkkiyritykset

Palvelun ”Vierailija”-osiossa on valmiita esimerkkiyrityksiä, joiden avulla voit tutustua palveluun. Vierailijana antamasi tiedot eivät tallennu, vaan häviävät istunnon päättyessä tai katketessa.

3.2 Vierailijasta käyttäjäksi. Tallentuvatko tiedot?

Vierailijan antamia tietoja ei tallenneta. Jos haluat rekisteröityä käyttäjäksi saman istunnon aikana, tallenna tiedot uudelleen. (rekisteröityminen edellyttää tunnistautumista ks. kohta 3)

3.3 Vierailijana lasketuille palkoille ei muodostu verottajalle ja työeläkeyhtiöille meneviä maksuja

Vierailija-ominaisuus on tarkoitettu palveluun tutustumiseen ja käytön harjoitteluun. Maksujen muodostuminen edellyttää palvelun käyttäjäksi rekisteröitymistä (rekisteröityminen edellyttää tunnistautumista ks. kohta 3).

4 Tunnistautuminen

4.1 Tunnistautumistavat

Yrityksenä voit tunnistautua palveluun Katso-tunnisteella tai yrityksen pankkitunnuksilla.

4.2 Katso-tunniste ja miten sitä voi käyttää?

Katso-tunniste on tarkoitettu yrityksille ja yhteisöille, joilla on y-tunnus. Katso-palvelua käytetään tunnistamiseen Verohallinnon tarjoamissa yritysten sähköisissä asiointipalveluissa.

4.3 Kuinka tunnistaudun

Hanki Katso-tunniste. Tarkempia tietoja osoitteesta www.vero.fi/katso tai neuvontanumerosta 020 697 040. Katso-tunnisteen voit hakea osoitteesta https://yritys.tunnistus.fi.

4.4 Palvelussa on omat tietoni vaikka on tarkoitus tehdä yrityksen palkanlaskentaa

Yrityksesi palkanlaskentaan liittyviä asioita hoitaessasi kirjaudu Palkka.fi-palveluun Katso-tunnistetta käyttäen. Käytä henkilökohtaisia pankkitunnisteita kirjautuessasi kotitaloustyönantajana.

4.5 Valtuuttaminen. Voinko valtuuttaa jonkun muun toimimaan puolestani palvelussa?

Jos sinulla on käytössä Katso-tunniste voit valtuuttaa esim. tilitoimiston toimimaan puolestasi. Käy aktivoimassa Katso tunnisteelle Palkka.fi-rooli ja valtuutus osoitteessa www.yritys.tunnistus.fi sivuilta tunnisteen hallinta-osiosta. Valtuutus voidaan antaa tietylle Katso-tunnisteelle tai alitunnukselle. Valtuutus on oletusarvoisesti voimassa toistaiseksi. Valtuutuksen myöntäjä voi kuitenkin määritellä vapaasti valtuutuksen voimassaolon ajan. Lisätietoja neuvontanumerosta 020 697 040.

5 Tekniset vaatimukset

5.1 Mitä selaimia voi käyttää?

Microsoft Windows -ympäristössä Palkka.fi-palvelu on todettu toimivaksi seuraavilla selaimilla

5.2 Pdf-tiedostojen avaaminen ei onnistu

Tarkista ensin onko tietokoneeseesi asennettu Pdf-muotoisten dokumenttien lukemiseen tarvittava Adoben Acrobat tai Reader -ohjelma. Maksuttoman Adobe Reader -ohjelman saa ladattua Adoben sivuilta osoitteesta http://www.adobe.fi/products/acrobat/readstep2.html .

5.3 Ponnahdusikkunat (pop-up -ikkunat) eivät tule näkyviin. Kuinka ne saa aktivoitua?

Selaimen asetuksissa voi olla ponnahdusikkunoiden esto -asetus päällä. Selaimen työkalut-valikossa on mahdollisuus määritellä ponnahdusikkunoiden salliminen Palkka.fi-sivustolla.

Ponnahdusikkuna

Ohjeet avautuvat ns. ponnahdusikkunoihin joten määritä selaimen asetukset niin, että ikkunat avautuvat.

6 Maksaminen

6.1 Mitä maksuja palvelu muodostaa ja kuinka maksaminen tapahtuu?

Palkka.fi muodostaa seuraavat maksut:

Sovi vahinkovakuutusyhtiösi kanssa tapaturmavakuutusmaksusta. Palvelu ei laske tapaturmamaksuja.

Maksuista on hyvä tietää seuraavat asiat:

Maksujen siirtäminen verkkopankkiin

Palvelussa on käytössä ns. viivakoodi-maksaminen. Pankkiyhteydet kohdasta löydät linkit pankkien verkkopalveluihin. Kopioi maksun viivakoodi palvelusta ja liitä se oman verkkopankkisi viivakoodikenttään.

Muita maksutapoja ovat LMP- ja TS- aineisto siirrot. Näistä maksutavoista voit sopia oman pankkisi kanssa. Lue lisää palvelun ohjeista: Maksaminen https://www.palkka.fi/palkkac/yfi/okMaksaminenYleista.htm

6.2 Palkanmaksupäivä

Palkanlaskennassa palkan maksupäiväksi voit tallentaa seuraavan arkipäivän tai päivän tulevaisuuteen. Palkka on oltava työntekijän tilillä sovittuna maksupäivänä. Palkkapäivän osuessa lauantaille tai sunnuntaille, tulee palkan olla työntekijän tilillä perjantaina. Palkanmaksutiedot pitää syöttää palveluun viimeistään edellisenä päivänä ennen palkan maksua, jotta rahat ehtivät työntekijän tilille sovittuna maksupäivänä.

Päivämäärät voi syöttää seuraavissa muodoissa: pp.kk.vvvv, ppkkvvvv, ppkkvv sekä pp.kk.vv

6.3 Saako palvelusta muistutuksia sähköpostiviesteinä?

Ominaisuus on suunnitteilla.

7 Palkanlaskenta

7.1 Virhe palkanlaskennassa, kuinka korjaan?

Voi tehdä palkanlaskentaan korjauksia hyväksytyn palkanlaskennan jälkeen. Palkanmaksun korjaukset voi tehdä palkkakauden korjauksena, jos palkkaa sivukuluineen ei ole maksettu tai uudelle palkkakaudelle, jos palkka on jo maksettu eikä ilmoituksia ole lähetetty. Lue tarkempi ohje https://www.palkka.fi/palkkac/yfi/okPalkankorjaus.htm

7.2 Voiko palkkatietoja poistaa palvelusta?

Palkanlaskennan tietoja voi korjata, mutta ei poistaa. Palkanlaskennasta syntyy palkkakirjanpidon aineisto sekä ilmoitukset.

7.3 Voinko maksaa pelkkiä matkakustannusten korvauksia vapaaehtoistyöntekijälle, joka ei ole työsuhteessa?

Pelkkiä matkakustannusten korvauksia voi maksaa ainoastaan yleishyödyllinen yhteisö. Valitse työntekijän tiedoista palkkamuodoksi matkakustannusten korvaus. Tallenna korvaukset palkanlaskennassa ja tee laskenta.

7.4 Tilikartta ja palkka-aineiston siirto kirjanpitoon CSV-tiedoston avulla

Palvelussa on käytössä Taloushallintoliiton perustilikartan mukainen kirjanpitotilinumerointi. Kirjanpitotositteen saa nyt myös tiedostomuodossa. Valitse Palkanlaskennan tulosteet -näytöltä Tee uusi tuloste. Tulostetyypiksi voit valita joko pelkän tiedoston Kirjanpidon tosite (CSV) tai jos haluat myös paperitulosteen valitse Kirjanpidon tosite (CSV ja tosite).

kirjanpidon tosite

Tallenna CSV-tiedosto työasemallesi. CSV-tiedostomuoto mahdollistaa tietojen siirron sähköisiin kirjanpito-ohjelmiin.

kirjanpidon csv

Tähän csv-tiedostoon pääsee itse muokkaamaan tilinumeroita.

7.5 Onko lomapalkkaan valmiita maksukaavoja?

Palvelu on työehtosopimuksista riippumaton. Työehtosopimusten erilaisia laskentasääntöjä ei ole huomioitu palvelussa. Työnantajan on itse huomioitava mahdolliset työehtosopimusten säännökset palkanlaskennassa.

7.6 Palvelun käyttöönotto kesken vuoden

Palvelun voi ottaa käyttöön kesken vuoden.

Vuosi-ilmoitukset muodostuvat palvelun kautta oikein kun tallennat mahdolliset alkuvuonna maksetut palkat ja vähennykset palveluun ns. alkusaldoina palkanlaskenta-sivulta. Mikäli olet maksanut palkkoja alkuvuonna etkä syötä alkusaldoja, sinun on annettava aiemmin maksetuista palkoista erilliset vuosi-ilmoitukset. Lue lisää: https://www.palkka.fi/palkkac/yfi/okPalkanlaskenta.htm

7.7 Palkkaennakon maksaminen

Tallentaa palkkaennakko omalla palkkalajilla > Palkanlaskenta > Vähennykset > Palkkaennakko. Palkka lasketaan koko palkkasummalle. Palvelu vähentää palkkaennakonmäärän maksettavasta palkasta. https://www.palkka.fi/palkkac/yfi/okPalkkaennakko.htm

7.8 Palkkalaskelman lisätiedot

Voit lisätä palkkalaskelmalle vapaata tekstiä 160 merkin verran. Teksti tulostuu palkkalaskelman loppuun Lisätieto-kohtaan

7.9 Palvelu ei anna tallentaa pidempiä aikajaksoa palkkakauteen?

Palkanlaskennassa työsuhteessa palkkakaudet ovat työsopimuslain mukaan enintään kuukauden mittaisia. Palkka.fi:ssä palkkakaudeksi voi tallentaa enintään 3 kk.

7.10 Miten ammattiyhdistysjäsenmaksut hoidetaan?

Jos työntekijäsi antaa sinulle valtakirjan ammattiyhdistysjäsenmaksun perimisestä, tallenna ammattiyhdistyksen tiedot ja maksun perimistiedot työntekijän tietoihin. Palvelu laskee jäsenmaksun antamiesi tietojen perusteella. Maksu näkyy Maksut-näytöllä.

Palkka.fi ei toimita ilmoitusta ay-jäsenmaksujen perimisestä automaattisesti ammattiliitoille. Tulosta ilmoitus ja toimita se postitse valtakirjassa kerrottuun osoitteeseen.

7.11 Ennakonpidätysprosentti työntekijän palkasta on 60 prosenttia

Pyydä työntekijää esittämään verokortti ja säilytä sitä niin kauan kuin työsuhde on voimassa ja maksat hänelle palkkaa. Ellei työntekijä esitä verokorttia lainkaan, ennakonpidätys toimitetaan 60 %:n suuruisena.

7.12 Ennakonpidätys on nolla, miksi?

Laskennassa käytetään ns. kumulatiivista ennakonpidätyksen laskentaa. Jos työntekijällä on käytössä kumulatiivinen verokortti (A palkkakauden tulorajan mukaan), laskentasäännöt poikkeavat huomattavasti muista verokorteista, Kumulatiivisessa laskennassa palkkakauden palkan lisäksi otetaan huomioon myös aikaisemmin lasketut palkat sekä niistä toimitetut ennakonpidätykset.

Kumulatiivisessa laskennassa voi ennakonpidätyksen määrä muuttua positiiviseksi. Palkka.fi:ssä ennakonpidätyksen määräksi tulee tällöin 0

Jos palkkakausien pituudet vaihtelevat ja palkan maksuaikoja ei ole ennalta määrätty eikä palkkoja siten makseta säännöllisesti palkkakausittain, työntekijä voi valita verokortin vaihtoehdon B.

Vaihtoehdossa B tulorajaa seurataan vuositasolla. Ennakonpidätys toimitetaan perusprosentin mukaan kaikista palkoista, joiden määrä ei vuositasolla ylitä perusprosentin tulorajaa. Jos perusprosentin tuloraja vuositasolla ylittyy, työnantaja toimittaa ennakonpidätyksen lisäprosentin mukaan koko loppuvuoden palkan määrästä.

7.13 Sosiaaliturvamaksuprosentti. Mistä sen voi tarkistaa?

Porrastettu sosiaaliturvamaksu poistui vuoden 2010 alussa. Sosiaaliturvamaksuprosentti on siis kaikille työnantajille sama. Laskennassa käytetyt prosentit https://www.palkka.fi/palkkac/yfi/okParametritiedot.htm

Vuoden 2011 prosentit vero.fi sivuilla > http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Osakeyhtio_ja_osuuskunta/Yritys_tyonantajana/Tyonantajan_ja_tyontekijan_elake_ja_vaku(9605)

7.14 Rakennusmiehen matkakulukorvaukset

Rakennusalan työehtosopimuksen mukaan työntekijä on oikeutettu päivittäiseen matkakustannusten korvaukseen, jos työntekijän asunto sijaitsee yli viiden kilometrin etäisyydellä työmaasta. Päivittäisen korvauksen määrä on kiinteä ja riippuu työmatkan pituudesta. Pyydä työntekijää antamaan selvitys asuinpaikastaan työsopimusta tehtäessä. Katso tarkemmat tiedot korvauksen määrästä alan työehtosopimuksesta. Kaikki yleissitovat työehtosopimukset löytyvät Internet-osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto

7.15 Rakennusmiehen kulukorvaukset työkaluista

Rakennusalan työehtosopimuksessa on määritelty korvaukset omien työkalujen käyttämisestä erikseen tietyille rakennusalan työntekijäryhmille (esim. kirvesmiehet, laattatyöntekijät jne.). Katso tarkemmin työehtosopimuksesta. Kaikki työehtosopimukset löytyvät Internet-osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto

7.16 Mistä tiedän, täytyykö minun periä palkasta ulosottomaksuja?

Saat kirjeen ulosottovirastosta, jos palveluksessasi olevalta työntekijältä on perittävä palkanmaksun yhteydessä joitain saatavia. Kirjeessä on tarkat ohjeet, toimi niiden mukaisesti. Jos saat kirjeen työntekijästä, joka ei ole enää palveluksessasi, ilmoita siitä välittömästi kirjeessä mainittuun osoitteeseen. Perimättä jätettyjä saatavia voidaan vaatia myös työnantajalta, joka on laiminlyönyt ulosottomaksujen perimisen työntekijän palkasta. Palkka.fi laskee ulosmitattavan määrän oikean suuruisena kun ulosottotiedot on syötetty työntekijätietoihin.

7.17 Palkkakortin tulostaminen. Mistä löydän ne palvelusta?

Palkkakortti on vuoden aikana syntyneet palkkalaskelmat/todistukset niputettuna yhteen. Erillistä palkkakortti nimellä olevaa tulostetta ei ole. Palkkalaskelma syntyy palkanlaskennan jälkeen.

Yrittäjä palkkalaskelma

8 Kysymyksiä eläkevakuuttamisesta

8.1 Miksi palkkatiedot siirtyivät työeläkeyhtiölle kahteen kertaan?

Palkka.fi:ssä on ns automaattinen ilmoitusliikenne (Työnantajan perustiedoissa annettava tieto), jolloin palvelu lähettää ilmoitukset työeläkeyhtiölle, tällöin ei tarvitse antaa ilmoituksia muuta kautta esim. eläkeyhtiön omasta verkkopalvelusta. Käytä vain yhtä palvelua kerrallaan.Lue lisää https://www.palkka.fi/palkkac/yfi/okIlmoituksetMaksut.htm

8.2 Automaattinen ilmoitusliikenne

Voit valita Työnantajan perustustiedoissa automaattisen ilmoitusliikenteen ”Kyllä”, jolloin palvelu muodostaa ja lähettää lakisääteiset ilmoitukset automaattisesti työeläkeyhtiöihin ja Verohallintoon. Jos valitset ”Ei” vaihtoehdon, sinun on lähetettävä ilmoitukset itse joko Palkka.fi-palvelun tai muun palvelun kautta.

Tapaturmavakuutusyhtiöiden ilmoitukset eivät muodostu palvelusta. Sovi menettelystä vahinkovakuutusyhtiösi kanssa.

Jos olet valinnut automaattisen ilmoitusliikenteen ja jostain syystä lopetat Palkka.fi-palvelun käytön, muista vaihtaa automaattisen ilmoitusliikenteen valinnaksi Ei. Ilmoitusliikenteen valinta koskee ilmoituksia ja niiden lähetystapaan. Tarkemmat ohjeet: https://www.palkka.fi/palkkac/yfi/okIlmoituksetMaksut.htm

8.3 Eläkevakuutusnumero ei kelpaa?

Jos olet Tapiolan tai Eteran asiakas merkitse TyEL-vakuutusnumerosi alla olevien esimerkkien tapaan. Muilla eläkelaitoksilla vakuutusnumero on muotoa XX-nnnnnnnt ja numeroa käytetään Palkka.fi-palvelussa sellaisenaan.

Etera
Vakuutuskirjan nro680-90nnnnnnn-t (esimerkiksi 680-901234567-E)
Palkka.fi90-nnnnnnnt (esimerkiksi 90-1234567E)
Tapiola
Vakuutuskirjan nronnn-54-nnnnnnnt
Palkka.fi54-nnnnnnnt tai 42-nnnnnnnt (esimerkiksi 54-1234567E tai 42-1234567E)
Jätä vakuutusnumerostasi kolme ensimmäistä numeroa pois.

8.4 Työeläkevakuutusten ns. ilmoitustekniikan valinta (kuukausi/vuosi-ilmoitustekniikka)

TyEL-ilmoitukset eläkeyhtiöihin voidaan lähettää kuukausittain tai vuosittain.

Kuukausi-ilmoitustekniikka perustuu siihen, että työsuhdetiedot ovat niin ajantasaisia, että ennakkomaksut vastaavat melko tarkasti lopullista maksua. Ilmoitukset lähtevät palvelusta kuukausittain ja eläkemaksut maksetaan kuukausittain toteutuneiden palkkojen mukaan.

Vuosi-ilmoitustekniikka perustuu siihen, että palkkatiedot lähetetään eläkeyhtiöihin 31.1. mennessä. Työantaja määrittelee vuodelle palkkamäärät, joiden perusteella muodostuu myös ennakkomaksut.

Ilmoitustekniikka valitaan vuodeksi kerrallaan ja muutoksesta on ilmoitettava työeläkeyhtiöön marraskuun loppuun mennessä. Tarkempia tietoja saat työeläkeyhtiöstäsi.

8.5 Tilapäinen vai sopimustyönantaja?

Voit olla työeläkeyhtiössäsi joko sopimustyönantaja tai tilapäinen työnantaja. Tarkista tiedot vakuutussopimuksesta tai ota yhteyttä työeläkeyhtiöösi.

9 Kysymyksiä tapaturmavakuuttamisesta

9.1 Voiko työntekijän tapaturmavakuutuksen ottaa jälkikäteen, vaikka vakuutus olisi pitänyt ottaa ennen töiden aloittamista?

Tapaturmavakuutusta ei voi tehdä takautuvasti. Ota heti yhteys vahinkovakuutusyhtiöönsi asian hoitamiseksi kuntoon tästä eteenpäin.

9.2 Mistä yhtiöstä saan työttömyysvakuutuksen ja ryhmähenkivakuutuksen työntekijöilleni?

Vahinkovakuutusyhtiö tekee työttömyys- ja ryhmähenkivakuutukset samalla kertaa, kun haet työntekijöillesi tapaturmavakuutuksen.